Ställa ut din konst

Detta är något som man måste göra. Är du en erfaren konstnär vet du detta men att "ställa ut" är inte så självklart för den som inte har erfarenhet av konstvärldens organisation. Vill du att världen ska upptäcka och högvärdera din konst måste du ge världen en chans att se den. Jag utgår här ifrån att du inte har stor erfarenhet av utställningar.

Varför bör jag ställa ut?

Om du har en konstnärlig utbildning har du säkert visat ditt arbete "internt" - kanske på en ateljévägg. Men det kommer en tid när du måste ordna din första utställning i mer organiserad form. Utställningen bör ses som en chans att visa konstintresserade människor vad du gör och att få lite intryck av vad de tycker om ditt arbete. Inte för att du kommer att vilja anpassa din stil till andras smak men för att det oftast finns ett stort element av kommunikation i konstarbetet.

Kanske vill du att dina idéer ska vara väl inlindade och kräva tankearbete av åskådaren. Kanske vill du att idéerna ska vara omedelbart tillgängliga. Hur som helst kan det vara bra att lära mera om andras reaktioner. Kommunikation är en svår konst som är på många sätt svårare för konstnären än vad det är för författaren. Alla som vill kommunicera måste lära sig konsten.

Ta varje tillfälle

Dina första utställningar kommer troligen att ske under enkla förhållanden. Ta varje chans du får. Om du har deltagit i en målarutbildning bör du självklart delta i den gemensamma utställning som oftast ordnas vid slutet av kursen. Du bör delta även om det känns lite som om dina egna barn kommer att bedömas av främlingar. Dessutom bör du ta lite tid att utforma en långsiktig plan för dina framtida utställningar.

De flesta lokaler brukar vara inbokade långt i förväg och du kan inte förvänta dig att utställningar ordnas snabbt. Dessutom är det bra för konstnären att få flera månader att tänka igenom hur han/hon ska göra i just detta lokal. Inför en viktig utställning bygger erfarna konstnärer ofta en modell av lokalerna och provhänger utställningen i miniatyr men du kanske vill vänta med detta.

Lokaler för de första utställningarna

Biblioteket eller ett kulturhus i en närliggande stad kan vara första steg. Många tar emot nybörjare och det brukar inte kosta något att ställa ut. Gå ut på webben och sök på kommunala sajter. Sök orden "konst" och kommunens namn eller bara skriv in www.lund.se eller www.lund.com och chansen är god att du kommer direkt till din valda kommun. Klicka sedan på "kultur" eller "sevärdheter" eller liknande. Alla kommuner har en kulturchef som du kan ringa till och fråga om tips på utställningsmöjligheter.

Konstgallerier

Du bör vänta tills du har haft minst tre lite enklare "utställningar" innan du börjar kontakta de etablerade gallerierna. Det finns två orsaker till detta. Oftast kräver galleriet att du har ställt ut tidigare. För det andra behöver du lära dig att sköta en utställning. När du så småningom blir inbjuden att ställa ut på Louisiana kommer det mesta att omhändertas av Galleriet. Ta chansen nu att lära dig "språket" så att du kan på bästa sätt påverka hur din utställning kommer att se ut.

Jurybedömda Utställningar

Efter att du haft flera enkla utställningar är det tid att börja skicka in tavlor till jurybedömda utställningar. Dessa ordnas högst en gång om året på de mer kända konsthallarna, till exempel Vårsalongen på Liljevalchs (www.liljevalchs.com) i Stockholm.

Oftast får man bara skicka 2 till 3 tavlor eller motsvarande. Ge inte upp om du inte kommer med. Prova igen nästa år. Även de kunnigaste och mest erfarna jurymedlemmarna har i grund och botten enbart sin egen smak att grunda sitt beslut på och både smak och medlemmarna förändras över tiden.

Tips: Om du har kontakt med en lärare eller kurator som inte är knuten till den aktuella institutionen, gör så här: Sortera själv ut ett mindre antal tavlor och låt denna person hjälpa dig att välja ut vilka du ska skicka in. Naturligtvis behöver du inte följa rådet du får men det kan bli till stor hjälp. Kuratorer och lärare tänker ofta annorlunda än vad du gör. De kanske tar hänsyn till att en viss typ av tavla skickas in i stora mängder medan en annan typ är mera ovanlig och blir lättare antagen. De flesta är villiga att hjälpa dig på detta sätt även om de inte känner dig.

De första utställningarna

Tillbaka till dina första utställningar; finna ett lokal (biblioteket kanske) och börja planera. Oftast har man flera månader på sig och din konst kommer i första hand men det finns en del marknadsföring att göra också. Det mesta inriktas på den inledande vernissagen eller öppningsdagen. Galleriet har naturligtvis sina rutiner så diskutera med en ansvarig.

Dessa saker ska finnas på plats

En numrerad
utställningslista där konstverkets titel anges samt försäljningpris och ev. annan information. Tavlorna kommer sedan att förses med enbart numret.

Nummerlappar, för att markera konstverken med, köps på bokhandeln.

Färgprickar, typ självhäftande köps på samma gång. En röd prick signalera ”köpt”, en grön eller gul ”reserverad”. Konstnären bör själv se till att prickarna sätts upp ögonblickligen under vernissagen. En röd prick inspirerar ofta flera röda prickar när det finns mycket folk i rummet.

En
informationspärm bör göras tillgänglig med till exempel tidningsurklipp, recensioner, inköp, din bakgrund och liknande. Köpare är ofta intresserade av denna typ av information.

En tryckt lista över tidigare utställningar och inköp finns ofta tillgängligt men det är inte ett krav. Men du bör i varje fall lämna ett visitkort för utdelning med namn, adress, telefon, hemsida, e-post, etc.

Meddela världen

Ring tidningen/tidningarna flera arbetsdagar innan vernissagen och be att få prata med en reporter. Fråga om de vill komma lite innan öppningen för en intervju. Klara du inte att ringa personligen så posta en skriftlig ”pressinformation” och behåll några kopior som kan delas ut till besökande pressfolk. Större tidningar har sina kultur kalendrar och du kan nog läsa dig till hur du ska göra för att få din utställning på listan.

Du ska nu påbörja en kontaktlista som kommer att vara mycket värdefull för dig längre fram. Ta alltid namn och adress av alla som köper tavlor av dig liksom av andra intresserade, pressfolk och andra kontaktpersoner. Ta bra hand om den.

Gör i ordning ett vykort eller en ”flyer” att skicka till dina kontakter via post och/eller webben. Denna bör göras så att den är attraktiv och lockar folk att delta i vernissagen. Jag ska inte gå in på detta närmare eftersom diskussionen kunde fylla en hel bok. Ofta kan denna flyer även användas som visitkort för utställningsbesökare som vill ta med sig din adress och telefonnummer.

Hänga utställningen

Att hänga och belysa en utställning är lika mycket av en konst som någonting annat. Starta i god tid. Oftast får man lite hjälp med detta, även om alltför många opinioner kan vara farligt i denna situation.

Börja med att packa upp samtliga tavlor och ställ upp dem på golvet längs väggen så att alla syns. Du bör ha en lista av vad du har med dig som du kan pricka av när hängningen är klar så att du och galleriet är överens om hur många tavlor du lämnar ifrån dig. Börja sortera tavlorna genom att placera ihop saker som var tänkt att hänga som par eller grupp.

Studera lokalen och välj ut den viktigaste blickpunkten och eventuellt en blickpunkt nr. 2; kanske mittemot entrédörren eller en plats väl synlig från gatan. Välj nu blickpunkt-tavlor - gärna en av dina större saker och placera dem där. Se till att den får en ordentlig belysning.

Om det finns ställen som är svåra – som till exempel mellan två dörrar - välj lämpliga tavlor och placera dem där på golvet. Nu gäller det att flytta alla andra omkring efter inlevelse och inspiration tills ordningen är fastställd. Då först kan du börja att hänga.

Hela utställningen ska växa ihop till en enhet utan hänsyn på vilka tavlor som är dina favoriter för ögonblicket. Och hellre en tavla för lite än en för mycket.

Gallerier är nästan aldrig försedda med gröna växter. Om utställningen skulle må bra av sådana får du räkna med att skaffa fram dem själv.

Hängning ska ske med hjälp av en måttstock. Du behöver också hammare, små spik, tavelkrokar och tång. Riktiga gallerier tar hand om detta men du kanske får tänka på detta själv på vissa ställen.

Häng gärna alla tavlor på samma höjd från golvet från underkant, eller i andra hand till överkant av alla tavlor. Nu ser utställningen väldigt lugnt och sansat ut. Nu kan det vara på plats att gå tillbaka och avvika lite här och där för att öka spänningen - om det känns så. Är du osäker – låt bli.

På vernissagen

Konstnären förväntas vara tillgänglig under hela vernissagen för dem som vill prata om det utställda arbetet. Men du kan ta det med ro. Det kommer enbart vänner och bekanta och folk som älskar att titta på konst. Ingen kommer att kritisera dina tavlor. Kritiken kan i så fall komma senare – skriven av en anonym besökare från tidningen som troligen inte kom till vernissagen utan dagen efter eller senare. De vill oftast inte träffa dig personligen.

Skaffa små plastmuggar och bjud på en ”drink”. Av tradition bjuder man på vin men allt oftare bjuder folk på juice eller cider. Det kanske rent av passar bra med kaffe. Lite småsaker att äta som jordnötter eller chips finns ofta också. Idén är att det ska vara lite festligt. Det kan vara bra med live musik men bara en kort stund eller i flera korta stunder. Låt det inte bli för andaktsfullt i rummet. En festlig stämning bidrar till inköp.

Var beredd på att ta emot en och en annan blomsterbukett för placering i vas – mest från dina släktingar!

Galleriet har ofta en gästbok för besökare att skriva i men du kan fixa en egen om du vill.

Till vernissagen kommer också vänner som inte orkar stå upp under långa perioder. Försök att klämma in några stolar till dagens ära. Jag tror själv att det skulle vara bra om man hade en liten caféavdelning där folk kunde sitta och prata med varandra. Det är på vernissagen som de flesta tavlor köps och ju gemytligare det är, ju längre blir besökarna kvar, ju mer som säljs. Svenskar tycker nästan att det blir pinsamt att köpa en tavla om rummet är dödstyst och folk bara går runt och låtsas vara konstkännare. Lite stim mår man bra av.

Till slut

Du som konstnär kommer att gå hem trött men lycklig. Bara att få se att dina bilder kan göra ett trist och tomt rum till en ”utställning” gör en glad i själen.

Ann Thulin
Helsingborgsvägen 237, 262 96 Ängelholm
epost: ann@konstinorden.se

2005-10-16